Hoogbegaafd

IMG_5722Vanaf haar geboorte was Janneke in alles snel. Met 3 maanden rolde ze al om en amper 3 maanden later was geen plek in huis meer veilig. En het tempo bleef erin. Praten ging ook vlug en in groep 1 heeft ze zichzelf al leren lezen en schrijven. Maar het had ook een keerzijde, Ze had soms heftige boze buien waarin er maar moeilijk contact met haar te krijgen was.

De laatste maanden werden de boze buien heviger en frequenter. Janneke leek vooral veel moeite te hebben met teleurstellingen en het overlijden van haar opa heeft haar diep geraakt. Ook wilde ze niet meer zo graag naar school. We kregen de indruk dat ze ze zich verveelde op school. Hierover zijn we toen met haar juf het gesprek aangegaan. Op haar aanraden zijn we toen gaan kijken naar een Da Vinci-klas. Dit is gespecialiseerd onderwijs (1 ochtend per week) voor leerlingen die verder zijn dan de rest. Hiervoor is echter een IQ van >130 een vereiste, vandaar dat we onlangs een IQ-test hebben laten afnemen bij Janneke.

Uit die test is gebleken dat Janneke hoogbegaafd is.

Maar wat betekent het nou eigenlijk? Feitelijk komt het er op neer dat er in haar hersenen veel meer verbindingen zijn tussen de verschillende hersencellen dan gemiddeld. In de praktijk pikt Janneke hierdoor dingen snel op en denkt in andere patronen. Hierdoor loopt ze dus voor op haar leeftijdsgenoten. Maar het betekent dus ook dat ze dieper over dingen nadenkt en bijvoorbeeld al veel meer waarde hecht aan vriendschappen dan haar klasgenootjes. De wispelturigheid van haar klasgenootjes (horend bij de leeftijd) kan bij haar dan voor grote teleurstelling zorgen .

Naast de hoogbegaafdheid bleek ze ook hoogsensitief te zijn, dus ze ervaart alle signalen (zicht, geluid, geur, smaak, tast) heftiger dan jij of ik. Hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit is een combinatie die vaak samen gaat.

Hoewel we niet van de labeltjes zijn zijn we blij dat we dit onderzoek hebben laten doen. Ons uiteindelijke doel is altijd geweest om te zorgen dat ze beter in haar vel komt te zitten. De wetenschap dat ze hoogbegaafd en hoogsensitief is geeft ons de mogelijkheid daar adequaat mee om te gaan en haar op de juiste manier te kunnen helpen.

Voor haarzelf is de wetenschap dat wat ze ervaart een naam heeft ook een geruststelling. Ze lijkt sinds ze het weet vrijer in haar uitingen en is nog leergieriger dan ooit. Ook heeft ze nog steeds haar nukken, eigen interesses en eigenaardigheden, het blijft tenslotte gewoon Janneke!